|  | Kedves barátaim meghívásának köszönhetően disznóvágásra  voltam hivatalos egy alföldi kisvárosba. Nagy izgalommal készültem a sokak  számára inkább munkával, vesződséggel és fáradsággal járó "rendezvényre", én  viszont - aki diák korában járt utoljára ilyen gyilkosság helyszínén - a  látvány és az elsüthető képek miatt igyekeztem oda.Nem csalódtam. Az eredmény közzététele azonban számos  problémát vet fel: egyrészt a háziak kértek, hogy ezt talán ne tegyem fel az  internetre, másrészt a készült képek brutalitása és nyersessége nem biztos,  hogy mindenki számára elfogadható.
 Azonban maga a település is bőségesen kínált látni és  fotózni valót. Ezért másnap reggel - miközben társaim a disznótor pálesszal  (értsd: pálinka) kísért fáradalmait pihenték, képvadászatra indultam. Köd volt.  Súlyos, nehéz, fűszálakba kapaszkodó: gépem alig tudott megküzdeni vele. Sokáig  össze-vissza bolyongtam a városban, míg az autóbusz-állomáson várostérképet  mutató táblával találkoztam. Rajongok a térképekért, és már az is élmény volt,  hogy az implicit városjárási tapasztalataimat, a fejemben kialakult  utcaszerkezetet egybevethettem egy egzakt formával.
 Térkép-tanulmányozás közben megakadt a szemem egy feliraton:  zsidó temető. Egy evangélikus szlovákok alapította településen? A várost járva  semmi nem utalt jelenlétükre, és az is megragadott, hogy a térkép nyilvánvalóan  mutatta: a házaktól messze, szinte külterületen telepedtek meg ezek a sírok.
 Alig indultam el a megközelíthetőségi útvonal memorizálása  után, amikor egy férfi szólított meg, akivel előző nap a disznóölés helyszínén,  a kapuban találkoztam. Először lebeszélni próbált a zsidó temető felkereséséről  - "Ott most akkora dzsumbuj van, hogy nem lát semmit!" - de aztán készségesen  magyarázta el az odavezető utat, felhívva figyelmemet a közbeeső  látványosságokra is.
 Félretéve a magam által kitalált útvonalat, a férfi  tanácsait követve indultam el. A vélt helyszín közelébe érve újra érdeklődtem  egy házából kerékpárral indulni készülő nénitől.
 - A legjobb helyen kérdezi, kedveském! Nézze, itt ezen a  szűk utcácskán kell elindulnia, egyenesen, még a házakon túl is!
 És lőn. A házakat elhagyva, valami nádasszerű rengetegbe  jutottam az úton, ami egy tanyához vezetett. Már azon voltam, hogy bezörgetek,  tanácsot kérvén, de felfedeztem, hogy a baromfiudvar folytatásaként szürke és  fehér sírkövek nyújtózkodnak a feltámadás felé. - "Megtaláltam!" - ujjongott  fel bennem az öröm, mind annyiszor csavargásaim során.
 - De hogy jutok be? - volt a következő kérdés, mert sűrű  sövény kerítette az óhitűek nyughelyét. ("Nyáron meg se láttad volna!" -  mondták a helybéliek, amikor beszámoltam az eseményről.) Megkerülve a temetőt,  egy kaput fedeztem fel, azon túl két láncra kötött, acsarkodó ebet, egy  szabadon kószáló őrszem-kutyát, és egy fát vágó férfit találtam.  Bekurjantottam, hogy a temetőt szeretném megnézni. A férfi készségesen, baltát  letéve jött kaput nyitni.
 Bemutatkoztunk. Nevemhez hozzábiggyesztettem azt is, hogy  honnan jöttem, mert tudtam, hogy itt ez nóvum értékű. A hatás nem is maradt el,  mert a férfi szeme elkerekedett:
 - Ott voltam katona. Mondd még egyszer a neved?
 Mondtam.
 - Nem vagyunk mi rokonok? - kérdezte, és édesanyja nevének elhangzása  után arra kellett rádöbbennem, hogy édesapám (mostoha)unokatestvérét találtam  meg. Akit születésem évében soroztak be szülővárosom bányász-alakulatába, és  járt is nálunk látogatóban, az Anna utcában. Döbbenetes frissességgel tárta fel  fél évszázados emlékeit, és nekem kapaszkodnom kellett, hogy a szórványos  utalásokból, az alig tartott alföldi kapcsolatokból megőrzött hivatkozások  alapján megfelelőképpen tudjak reagálni.
 Nehéz volt abbahagyni a beszélgetést. Éppen talált  rokonomtól búcsúzás után nekifogtam a sírkövek fotózásának, miközben azon  gondolkodtam, hogy miért is vált számomra annyira fontossá a zsidó temető  felkeresése.
 |  |